top of page

Mobiliteit & verkeersveiligheid: concrete stappen voor Peer

Peer staat voor een kruispunt waarbij de keuzes die we maken onze levenskwaliteit drastisch kunnen beïnvloeden. Verkeersveiligheid en mobiliteit zijn daarin essentieel. PeerdeKracht brengt daarom heldere en haalbare voorstellen.​​

Betaalbaar wonen en slim parkeren

 PeerdeKracht erkent dat de huidige parkeernormen een stevige impact hebben op de betaalbaarheid van wonen. Wij willen een model waarin parkeeroplossingen en betaalbaarheid hand in hand gaan door het introduceren van deelparkings en gestapelde parkeeroplossingen. Hiermee verminderen we de financiële druk op (nieuw)bouwprojecten en stimuleren we tegelijkertijd duurzaam ruimtegebruik.


Vooruitstrevend parkeerbeleid 

We kijken naar de toekomst met parkeerzones die rekening houden met zowel huidige behoeften als de groei van e-mobiliteit. Een doordachte inrichting rond scholen met kiss-and-ridezones en 30 minuten parkings op wandelafstand benadrukt veiligheid voor de allerkleinsten. In dorpscentra komen parkeerplaatsen voor korte boodschappen en bezoeken zonder tijdslimiet, voor een gastvrij Peer.


Kwaliteit voor wegen en fietspaden 

We lachen niet langer om de staat van onze wegen: we nemen actie. Het heraanleggen van wegen en fietspaden, zoals in de Panhovenstraat, de Erperkommerweg, de betonbaan op 't Lin en Kiezel Kleine Brogel, is een topprioriteit voor PeerdeKracht. Elke stap die we zetten, is een stap richting een veiliger en comfortabeler Peer voor voetgangers, fietsers en bestuurders.


Toegankelijkheid voor iedereen 

Toegankelijkheid is immers geen bijzaak; het is onze hoofdzaak. Bij de heraanleg van voetpaden staat de toegankelijkheid voor iedereen voorop. Dit betekent geen verraderlijke hellingen of gladde oppervlakken, maar veilige en begaanbare paden voor iedereen. Ook in Peer-centrum wordt dit een speerpunt, waarbij het comfort voor rolstoelgebruikers en mensen met rollators en jonge ouders met een buggy de standaard is.


Openbaar vervoer, we houden de lijnen open

De verminderde busdiensten hebben Peer getroffen, vooral in Wijchmaal en Grote-Brogel. Wij blijven niet passief toekijken maar zoeken actief naar verbeteringen en houden de dialoog met overheden en De Lijn gaande. Onze inzet is een Peer dat voor iedereen bereikbaar is.


Uitbreiding deelmobiliteit naar de kerkdorpen

Deelmobiliteit is geen luxe maar noodzaak, vooral voor diegenen zonder auto in de kerkdorpen. We breiden projecten zoals Stapp.in-wagens uit om ervoor te zorgen dat iedereen, inclusief mindervaliden, de vrijheid van beweging heeft. Het kan niet zijn dat mindervaliden meer dan 3 uur onderweg zijn om even te kunnen gaan zwemmen in het zwembad van de stad Bree. Of dat je geen wagen hebt en letterlijk vast zit om boodschappen te kunnen gaan doen.


Ondersteunen van elektrische mobiliteit 

We ondersteunen de overgang naar elektrisch rijden met meer laadpunten en stimuleren het aanvragen van publieke laadpalen. Ons doel: een laadpunt per 100 inwoners, zodat elektrische mobiliteit in Peer een realiteit wordt.


Aanpak overdreven snelheid op maat van de straat

Snelheidsremmers hebben onze voorkeur boven ANPR-camera's, die vaak gezien worden als inkomstenbronnen en waarvan het effect kan leiden tot verplaatsing van het probleem, zoals tussen de Smeetshofweg en de Laarderweg. PeerdeKracht kiest voor snelheidsbeperkende maatregelen die daadwerkelijk bijdragen aan verkeersveiligheid, in plaats van een focus op boetes. We willen veilige straten, niet alleen papieren regels.

24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Plan tegen eenzaamheid

Eenzaamheid is een stille realiteit die overal in Peer sluimert, van onze jongeren tot onze meest actieve burgers. Het is een complexe...

Digitale inclusie

Een digitaal Peer is een verbonden Peer. In een steeds meer digitale wereld streeft Peer ernaar iedere burger mee te nemen in de digitale...

Comments


bottom of page